مقاله ترمزهای هیدرولیکی و پنوماتیکی
فهرست مطالب
فصل اول ۴
اصول سیستم ترمزهای هیدرولیکی ۴
ترمزهای اتومبیل ۵
۱ـ۱ـ کاربرد و انواع ترمزها: ۵
شکل ۱-۴ ۸
۲ـ۱ـ ترمزهای مکانیکی ۹
شکل ۵-۱ ۹
۳ـ۱ـ اصول هیدرولیک ۱۰
۴ـ۱ کاربرد ترمز هیدرولیکی ۱۱
شکل ۷-۱ ۱۲
۵ـ۱ـ سیستم ترمز دوبل : ۱۲
شکل ۸-۱ ۱۳
۶ـ۱ سیلندر اصلی ۱۳
۷ـ۱ـ سیلندر چرخها ۱۵
۹ـ۱ـ حرکت بازگشتی :Return strock ۱۷
شکل ۱۸-۱ ۲۱
شکل ۱۹-۱ ۲۳
۱۲ـ۱ـ ترمزهای دیسکی : ۲۳
شکل ۲۲-۱ ۲۵
۲ـ کالیپر شناور : Floating caliper) ( ۲۶
۳ـ کالیپر لغزشی sliding caliper) ۲۷
۱۳ـ۱ـ ترمزهای دیسکی که خودشان تنظیم می شوند . ۲۸
شکل ۲۶-۱ ۲۹
۱۴ـ۱ـ سوپاپ اندازه گیری : (Metering Valve) ۳۰
۱۵ـ۱ـ سوپاپ تناسبProportioning Valve ۳۰
۱۶ـ۱ـ سوپاپ ترکیبی : (Combination Vahve) ۳۱
۱۷ـ۱ـ ترمز دستی برای ترمزهای دیسکی عقب: ۳۱
شکل ۲۹-۱ ۳۲
۱۸ـ۱ـ سیال ترمز : (Brake Fluid) ۳۳
۱۹ـ۱ـ خطوط ترمز : (Brake Lines) ۳۴
۲۴ـ۱ـ انواع ترمزهای پرقدرت که بکمک خلأ بکار می افتند . ۳۴
شکل ۳۷-۱ ۳۹
۲۶ـ۱ـ تشریح ترمزهای پر قدرت نوع « کامل » ۳۹
شکل ۴۱-۱ ۴۱
۲۷ـ۱ـ ترمز پر قدرت دو دیافراگمه بندیکس : ۴۲
۲۸ـ۱ـ ترمز پر قدرت نوع افزاینده : ۴۲
۲۹ـ۱ـ ترمز پر قدرت نوع کمکی ۴۳
شکل ۴۳-۱ ۴۵
شکل ۴۴-۱ ۴۶
فصل دوم ۴۷
اصول سیستم ترمز پنوماتیکی ۴۷
مقدمه ۴۸
شکل ترمز بادی با اجزاء آن ۵۲
اجزای مورد نیاز جهت تولید هوای فشرده : ۵۲
نوع ساختمان ۵۳
تنظیم کمپرسور : ۵۳
شکل ۱۴ دیاگرام نمودار تولیدی کمپرسورها ۵۵
ـ تنظیم از طریق کاهش سرعت : ۵۶
خنک کردن کمپرسور : ۵۷
بزرگی مخزن هوای فشرده کمپرسور : ۵۷
شکل ۲۴- طریقه محاسبه حجم مخزن کمپرسور با تنظیم دقیق قطع و وصل ۵۸
پخش هوای فشرده به سیلندر پیستون ترمز : ۵۹
آماده کردن هوای فشرده : ۶۰
رطوبت گیری هوای فشرده : ۶۰
فیلترهای هوای ترمز بادی : ۶۸
شیر تنظیم فشار : ۶۹
مقدار عبور جریان برای واحدهای مراقبت : ۷۰
سیلندر یک کاره : ۷۲
ساختمان سیلندر و پیستون : ۷۴
محاسبه نیروهای سیلندر پیستون : ۷۴
نکات عملی : ۷۶
محاسبه طول کورس پیستون سیلندر پنیوماتیک : ۷۶
فصل اول
اصول سیستم ترمزهای هیدرولیکی
ترمزهای اتومبیل
این فصل کاربرد و عملکرد انواع ترمزهای مورد استفاده در اتومبیل را تشریح می کند . از آنجائی که اکثریت ترمزهای امروزی بوسیلة هیدرولیک بکار می افتد ، در این فصل کاربرد ترمزهای هیدرولیکی و ساختمان آنها شرح داده شده است . دو نوع ترمز هیدرولیکی وجود دارد : دیسکی و کاسه ای . در نوع کاسه ای ، کفشکهای ترمز به سطح داخلی کاسه ترمز می چسبند و در ترمز نوع دیسکی ، لقمه های مسطح ترمز یا کفشکها به دیسک مسطح می چسبند .
۱ـ۱ـ کاربرد و انواع ترمزها:
ترمزها حرکت اتومبیل را کند و یا متوقف می سازند . ترمزها ممکن است توسط سیستمهای مکانیکی ، هیدرولیکی ، فشار هوا و یا وسائل الکتریکی بکار انداخته شوند. وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد ، کفشکهای ترمز یا لقمه ها بطرف کاسه ترمز یا دیسک ترمز حرکت می کنند .
شکل ۲-۱ شکل ۳-۱
اصطکاک بین کفشکها یا لقمه ها با کاسه باعث کاهش حرکت و یا توقف اتومبیل می شود . در شکل (۱ـ۱) مکانیزم ترمز چهارچرخ را که از نوع کاسه ای است ، نشان داده شده است .
شکل (۲ـ۱) مجموعه کاسه ترمز را اطراف کفشکها نشان می دهد . کفشکهای ترمز با یک ماده آسبست که می تواند در مقابل گرما مقاومت کند و اثر خوبی در مقابل کشش داشته باشد لنت کوبی می شود . موقعی که کفشکها به کاسه ترمز یا دیسک نیرو وارد می کنند ، گرما و کشش در آن زیاد می شود . در طول یک ترمز شدید کفشکها ممکن است با یک فشارPsi 1000 به کاسه یا دیسک فشرده شوند . وقتی که اصطکاک یا فشار افزایش می یابد ، یک کشش اصطکاکی قوی روی کاسه ترمز یا دیسک ایجاد میشود و یک اثر ترمزی قوی روی چرخها نتیجه می گردد .
همچنین یک مقدار زیادی از گرما بوسیلة اثر اصطکاک ایجاد می گردد . کاسه دیسک و کفشکها گرم می شوند . نهایتاً ممکن است درجه حرارت به ۵۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۶۰ درجه سانتی گراد برسد . این گرما به طرق مختلف به کاسه یا دیسک منتقل می شود . بعضی کاسه های ترمز پره های خنک کننده دارند که یک سطح اضافی خنک کننده که گرما را بطور آسانتر به هوا منتقل کنند بوجود می آورند . حرارت های زیاد برای ترمزها خوب نیست زیرا حرارت لنت ممکن است آن را ذغال کند. بنابراین اثر ترمزی کم خواهد شد . در یعضی اتومبیلهای مسابقه ای از لنتهای آسبستی فلزی استفاده کرده اند . این ترمزها یک سری از بالشتک های فلزی که به کفشکهای ترمز وصل شدند ، دارند (شکل ۳ـ۱) این ترمزها می توانند درمقابل کارکرد ترمز و همچنین درجه حرارتهای بالا مقاومت بیشتری داشته باشند و تمایل کمتری به حالت (Fade) یا کم شدن دارند .
(( برای دانلود کلیک کنید ))
:: برچسبها:
دانلود مقاله ترمزهای هیدرولیکی و پنوماتیکی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0